Niektóre z elementów repliki mog? pracowa? w niew?a?ciwy sposób, co b?dzie skutkowa? brakiem podawania b?d? nierównym podawaniem kulek, albo te? zacinaniem si? kulek w komorze hop-up. Zapraszam do skorzystania z krótkiego poradnika, dzi?ki któremu ?atwiej Wam b?dzie zlokalizowa? przyczyn? problemów i te problemy rozwi?za?.
Magazynek i problemy ze zbijaniem z?bka w magazynku.
Generalnie najlepszym sposobem na sprawdzenie tego jak uk?ada si? magazynek wzgl?dem komory jest ?ci?gni?cie górnego body. Nast?pnie nale?y za?o?y? komor? hop-up na wysuni?t? dysz?, w?o?y? magazynek i zobaczy? czy prawid?owo zbija on komor?. Przydadz? si? do tego jakie? cztery r?ce, w które przeci?tny airsoftowiec nie jest z natury wyposa?ony, tote? warto poprosi? koleg?.
Na poni?szym zdj?ciu wida?, ?e mimo, i? magazynek jest do ko?ca w gnie?dzie komora hop-up nie zbija z?bka, w skutek czego kulki nie s? wpychane do komory.
Na szybko mo?na zidentyfikowa? problem z magazynkiem poprzez ws?uchiwanie si? w jego prac?. Czasem mog? pojawi? si? odg?osy zacinaj?cej si? spr??yny. Niekiedy podczas strzelania nagle nasz magazynek przestaje podawa?, zaczynamy nim wtedy odruchowo majta?. Mo?na wówczas us?ysze? charakterystyczny brzd?k zwalnianej spr??ynki, dopychaj?cej z?bek magazynka.
Na zdj?ciu: Kopia PMAGa (wymaga? doszlifowania z przodu, z ty?u, z góry i wewn?trz od do?u…)
G?ównym problemem magazynków jest nieprawid?owe u?o?enie maga wzgl?dem komory hop-up w gnie?dzie magazynka. Zwykle nie pomaga zeszlifowanie z?bka trzymaj?cego kulki i nie powinno si? tego robi?. Spowoduje to jedynie uszkodzenie i samowolne wylatywanie kulek z magazynka. Jedyne co mo?na zrobi? z z?bkiem, to na?o?enie na niego ma?ej kropelki kleju, tak ?eby rurka komory dosi?ga?a go na tyle, by przesun?? go i wpu?ci? kulki do komory. Nale?y to robi? z wyci?gni?tym z?bkiem. Na zdj?ciu poni?ej wida? podklejony z?bek. Nie polecam jednak tego rozwi?zania, szczególnie je?li kto? robi to bez wyci?gni?cia z?bka z magazynka.
Wa?ny jest te? stan d?wigni zwalniacza magazynka. Wyrobiony zaczep na tej d?wigni mo?e powodowa?, ?e magazynek nie b?dzie siedzia? w komorze wystarczaj?co g??boko. Podobne znaczenie dla u?o?enia maga wzgl?dem komory ma kszta?t gniazda magazynka, czasem potrzeba troch? szlifowania, czasem kilku kropel kleju.
Podobnie magazynki mog? mie? u?o?ony otwór na wspomniany zaczep zbyt nisko lub zbyt wysoko. Po?o?ony zbyt nisko b?dzie uniemo?liwia? prawid?owe trzymanie magazynka w gnie?dzie. Otwór na zaczep po?o?ony zbyt wysoko b?dzie wi?za? si? z problemami w zbijaniu z?bka trzymaj?cego kulki przez rurk? komory hop-up. Rozwi?zaniem problemu jest odpowiednio albo nad?o?enie nieco kleju do otworu, tak by magazynek siedzia? g??biej w gnie?dzie, albo te? doszlifowanie otworu tak, by magazynek co nieco opu?ci?.
Gdy magazynek sk?ada si? z obudowy i cz??ci wewn?trznej ze spr??yn? itd. mo?na spróbowa? tak doszlifowa? magazynek, by ta cz??? wewn?trzna znalaz?a si? wy?ej w obudowie, a w konsekwencji dosi?gn??a rurki komory hop-up. Tak si? sta?o w przypadku kopii PMAGa z zamieszczonego wcze?niej zdj?cia.
Je?eli chodzi o u?o?enie magazynka w komorze mo?e si? tak zdarzy?, ?e magazynek siedzi za bardzo do przodu, odsuwaj?c komor? hop-up od gearboxa. Powoduje to nieszczelno?ci na linii dysza-komora, za? nasze strza?y dolatuj? jedynie na kilka-kilkana?cie metrów do przodu. Na zdj?ciach po lewej widzimy komor? odsuni?t? i prawid?owo dosuni?t? do gearboxa
W sytuacji, w której magazynek podaje w jednym po?o?eniu, za? po jego przesuni?ciu w komorze przestaje podawa?, trzeba przy u?yciu kleju ukszta?towa? go tak, by znajdowa? si? w odpowiedniej pozycji lub zeszlifowa? jaki? jego fragment. Sugeruj? oczywi?cie dobrze przemy?le? ca?? procedur? przed przyst?pieniem do szlifowania lub nak?adania kleju. Zaznaczam tak?e, ?e magazynek powinien swobodnie wypada? z gniazda po naci?ni?ciu przycisku zwalniacza magazynka oraz, ?e wszelkie prowizoryczne metody, np. obklejanie ta?m? magazynków, na d?u?sz? met? si? nie sprawdzaj?.
Cz?stym b??dem jest moim zdaniem smarowanie magazynków. Te w których spiralna spr??ynka wypycha kulki, nie powinny by? moim zdaniem smarowane. Do smaru przykleja si? piasek, co utrudnia poruszanie si? popychacza kulek. W dodatku smar obkleja kulki, co przenosi brud do lufy, powoduj?c spadek celno?ci i nieprawid?ow? prac? gumki hop-up. Delikatnie przesmarowa? mo?na mid-capy.
Zwi?zan? z powy?szym kwesti? jest zacinanie si? magazynków. Je?li nie da si? roz?o?y? magazynka (np. real-cap STAR), trzeba stworzy? z kawa?ka kabla odpowiedni wycior, ?eby jako? go przepcha?. W mid-capach kulki nie s? u?o?one jedna za drug?, znajduj? si? troch? na lewo lub prawo, co umo?liwia pomieszczenie wi?kszej ich ilo?ci na mniejszej przestrzeni. Powoduje to zaci?cia. Niektórzy sugeruj? po zaistnieniu takiego problemu przesmarowanie magazynka olejkiem silikonowym. Je?eli komu? odpowiada to rozwi?zanie mo?na spróbowa? na?o?y? nieco olejku. Moim zdaniem nale?y jednak roz?o?y? magazynek w poszukiwaniu brudu i zadziorów, w których mog? zacina? si? kulki. W hicapach przyczyn? zacinania mo?e by? uszkodzenie mechanizmu podkr?cania, b?d? wyskakiwanie zwini?tej spr??yny z o?ki ko?a, którym podkr?camy kulki.
Na koniec uwaga: je?eli s? jakie? powa?ne problemy z podawaniem kulek trzeba sprawdzi? ró?ne magazynki. I nie denerwowa? si? jak jaki? podaje, a jaki? nie, tylko porówna? ich kszta?ty, np. rozmiary z?bka, umiejscowienie otworu na zaczep d?wigni zwalniacza magazynka i wyci?gn?? z tego odpowiednie wnioski.
Kulki
Tanie i kruche kulki to chyba oczywisty problem. Kulki mog? te? nie trzyma? wymiaru i zacina? si? w lufie b?d? w komorze hop up. Mog? by? te? jajowate i zatrzymywa? si? w magazynkach. Mog? zosta? ?ci?te przez dysz? w zwi?zku za du?? szybkostrzelno?ci? w porównaniu do zdolno?ci podawania magazynka. Czasem nawet w partii najlepszych kulek trafi si? pechowy worek.
Komora hop-up i lufa
Zdarza si?, ?e ?le uk?ada si? dystanser b?d? gumka hop up i komora jest zbyt ciasna. Hop mo?e by? te? za mocno podkr?cony, wtedy nale?y go wyregulowa?. Sam dystanser mo?e by? czasem za szeroki, w skutek czego b?dzie zacina? si? w swoim gnie?dzie b?d? ustawi si? pionowo wzgl?dem gumki-hop up. Kiedy kulki nie przechodz? przez komor?, wtedy s?ycha? charakterystyczne pierdzenie wydawane przez replik?, która usilnie stara si? wystrzeli? kulk?. Lufa mo?e by? brudna albo za ciasna dla kulek, a nawet wygi?ta jak rama auta kupionego od handlarza w Pleszewie.
Sprawdzenie sprawno?ci hopa z luf? pod k?tem podawania kulek odbywa si? przez jego wyci?gni?cie i ogl?dziny z naciskiem na przemieszczanie si? dystansera podczas kr?cenia pokr?t?em od regulacji hopa. Nast?pnie mo?na odwróci? komor? do góry nogami, wrzuci? jak?? kulk?, przepchn?? j? delikatnie z komory do lufy. Je?li chodzi o sam? luf? to kulka powinna raczej swobodnie wytoczy? si? z lufy.
Dysza, popychacz dyszy, z?batka t?okowa
S? sytuacje, w których za niew?a?ciwe podawanie kulek odpowiada dysza. Nie cofa si? ona na tyle, by umo?liwi? kulce wej?cie z rurki prowadz?cej od magazynka do samej komory z gumk? hopup. Przyczyn mo?e by? kilka.
Pierwsz? jest za d?uga dysza. Dysza odpowiada za szczelno?? ca?ego uk?adu, umieszcza kulk? w odpowiednim miejscu, wpychaj?c j? do lufy przed nast?pieniem strza?u, kiedy to dysza spe?nia swoj? g?ówn? rol? – podaje powietrze z cylindra na kulk?. Je?eli dysza jest za d?uga nale?y dobra? odpowiedni? dysz?. Nie polecam szlifowania dyszy od czo?a, chyba, ?e kto? potrafi to zrobi? precyzyjnie.
Sprawdzanie szczelno?ci nawiasem mówi?c polega na za?o?eniu komory na wysuni?t? do przodu z gearboxa dysz? i dmuchanie do ?rodka. Je?li nie ma tzw. strzykawki, powietrze gdzie? mocno ucieka, gumka hop up, gumka g?owicy t?oka jest uszkodzona, dysza jest nieszczelna od strony g?owicy cylindra, albo dysza jest za krótka i nie uszczelnia si? prawid?owo z gumk?. Stosowanym przez niektórych patentem jest po?o?enie kawa?eczku papieru na rurce komory hop-up po uprzednim za?adowaniu jednej kulki do komory. Je?eli przy strzale papierek nam ?mignie z rurki, ma to oznacza?, ?e gumka nie uszczelni?a si? prawid?owo z dysz? i powietrze z dyszy przedosta?o si? do rurki. Jak kto? to przetestuje, to niech da zna? .
By sprawdzi?, czy dysza odpowiednio pracuje w komorze odwracamy klamk? do góry nogami i w komor? hop up wk?adamy kilka kulek. Zatykamy rurk? komory palcem i strzelamy – je?eli kulek nie ubywa za ka?dym strza?em problemem jest w?a?nie praca dyszy. ?eby zobaczy? czy kulek ubywa, nale?y posiada? oczy, tote? sugeruj? pami?ta? o okularach ochronnych.
Po przetarciach na dyszy mo?na równie? ustali? jak przemieszcza si? w komorze. Wygodne s? tu dysze w jaki? sposób pomalowane, metalowe, na których b?dzie wida? wytarcia. W razie w?tpliwo?ci mo?na u?y? zwyk?ego pisaka, pomaza? nim dysz? i sprawdzi?, czy pisak równo si? wyciera. Prac? dyszy mo?e utrudnia? jej niew?a?ciwe po?o?enie wzgl?dem komory. By to oceni? nale?y zaobserwowa? czy dysza przemieszcza si? maksymalnie do przodu i do ty?u podczas strzelania. Robimy to wyci?gaj?c magazynek i obserwuj?c komor? hop up przez gniazdo magazynka. Je?eli co? jest nie tak, dysza nie przesuwa si? do ko?ca w przód i w ty?, wyci?gamy komor? i patrzymy jak pracuj? go?a dysza.
Mo?na te? delikatnie poprzyciska? komor? hop up i sprawdzi? czy swobodnie si? przemieszcza. Tutaj problemy mo?e powodowa? lufa zewn?trzna, w której znajduje si? komora hop-up wraz z luf? wewn?trzn?. W lufie zewn?trznej znajduj? si? specjalne rowki, które utrzymuj? komor? w odpowiednim po?o?eniu. Na komorze po bokach mamy dwie prowadnice. To w?a?nie nieodpowiednie u?o?enie prowadnic komory sposób w rowkach lufy zewn?trznej mo?e powodowa? problemy z podawaniem kulek wynikaj?ce z zacinania si? dyszy. Je?eli stwierdzimy ten problem pozostaje nam wymiana lufy, komory lub ich odpowiednie doszlifowanie.
Na zdj?ciu: nie cofni?ta do ko?ca dysza. Je?eli zauwa?ymy, ?e dysza nie cofa si? do ko?ca, to ona jest przyczyn? naszych problemów.
Przy okazji dodam, ?e du?e znaczenie ma praca spr??ynki na komorze hop-up. Nale?y dba? to to, by spr??ynka mocno i bez zaci?? pcha?a komor? w stron? gearboxa. Niektóre spr??ynki, szczególnie te wyj?te z d?ugopisu, który ja zazwyczaj podkradam dziewczynie z torebki, s? zbyt du?e w stosunku do rowka przeznaczonego do pracy spr??ynki. Konsekwencj? tego jest zacinanie si? komory hop-up w lufie wewn?trznej, nieprawid?owe podawanie, drastyczne ró?nice w zasi?gu i pr?dko?ci wylotowej kulek zwi?zane z nieprawid?owym dociskiem komory do gearboxa. Odsuni?cie komory od gearboxa mog? powodowa? równie? ?le siedz?ce w gnie?dzie magazynki, o czym by?a mowa wcze?niej.
Uszkodzony mo?e by? te? popychacz dyszy (tappet plate). Awaria mo?e tu polega? na u?amaniu zaczepu spr??ynki doci?gaj?cej popychacz z dysz? do przodu. Popychacz mo?e si? te? po?ama? lub powyciera?. Naj?atwiej oceni? jego prac? wymieniaj?c go na inny egzemplarz, np. po?yczony od kolegi,. Popychacze maj? ró?ne kszta?ty w zwi?zku z czym wysuwaj? one dysze na ró?ne odleg?o?ci. Ró?nice s? ma?e, ale nie mo?na ich pomin??. Awarie popychacza polegaj?ce na u?amaniu zdarzaj? si? cz?sto zim?, kiedy plastik staje si? bardziej kruchy w zwi?zku z ujemnymi temperaturami. Jednak je?li przy maksymalnie wysuni?tej do przodu dyszy naciskamy j? do ty?u i odbija ona do przodu, to tappet nie jest raczej problemem. S? osoby, które delikatnie szlifuj? popychacz od przodu, by móg? on przesun?? si? w szkielecie gearboka nieco dalej, co przybli?y dysz? do gumki hop-up i zwi?kszy szczelno??. By? mo?e Wasz tappet zosta? tak zmodyfikowany przez poprzedniego u?ytkownika, st?d problemy.
Cho? nigdy si? z tym nie spotka?em, mo?liwe jest te? uszkodzenie bolca na z?batce t?okowej, który odpowiada za przesuwanie popychacza do ty?u, co umo?liwia cofni?cie si? dyszy i wprowadzenie kulek do komory. Je?eli tappet jest sprawny i dysza mo?e swobodnie porusza? si? w komorze – problemem jest za d?uga dysza.
Inne typy replik
Powy?sze wskazówki dotycz? przede wszystkim replik z rodziny M4 z gearboxem w wersji drugiej. Z pewno?ci? inne rodzaje replik posiadaj? swoiste dla nich problemy z podawaniem kulek. I tak dla replik z boxem b?d? to kulki zacinaj?ce si? w “w??yku” prowadz?cym od magazynka do gniazda oraz problemy z mechanizmem podkr?caj?cym. W replikach pistoletów na green gas mog? to by? kulki zacinaj?ce si? w magazynku (tak jak na zdj?ciu poni?ej).
Niezale?nie od typu trzeba pami?ta? o naczelnej zasadzie, ?e przyczyn problemów z podawaniem nale?y szuka? na spokojnie, systematycznie, korzystaj?c z mo?liwo?ci podmiany cz??ci. Dla przyk?adu, je?eli cz??? z testowanych magazynków podaje, a cz??? nie, trzeba z kartk? i o?ówkiem przestrzeliwa? ka?dy, notuj?c pojawiaj?ce si? problemy.
Zapraszam do komentowania artyku?u, w szczególno?ci opisania problemów jakie pojawi?y si? u Was i ich rozwi?za?.
ps. Objawy awarii na zdj?ciach wykorzystanych do napisania tego artyku?u zosta?y zosta?y zaimprowizowane.