Produkowane obecnie akumulatory litowo-jonowe mo?na zazwyczaj na?adowa? do 80% ich pojemno?ci w czasie od 15 do 60 minut, przy czym zaznaczy? nale?y, ?e wi?kszy pr?d ?adowania powoduje szybsz? degradacj? akumulatora.
Niektórzy producenci, tacy jak Altair Nanotechnologies oraz Toshiba posiadaj? ju? opracowane akumulatory, wykorzystuj?ce tytanian litu, które mo?na na?adowa? do 80-90% w mniej ni? 5 minut, a do 100% w oko?o 10 minut i to przy zachowaniu ?ywotno?ci na poziomie 10-15 lat. Obaj wymienieni producenci przymierzaj? si? do komercjalizacji swoich produktów na du?? skal?. Toshiba inwestuje ponad 300 mln USD aby w 2010r. produkowa? 3 mln ogniw SCiB miesi?cznie oraz 10 mln ogniw miesi?cznie w 2015r. Tymczasem Altairnano testuje swoje akumulatory w motoryzacji w takich pojazdach jak: Proterra EcoRide BE35, Lightning GT, czy Current Eliminator V.
![Ogniwo SCiB (Super Charge ion Battery) 4,2 Ah 2,4 V [1]](http://www.samochodyelektryczne.org/img/galeria_do_art_akumulatory_litowo-jonowe_ktore_mozna_naladowac_w_sekundy/zoom/ogniwo_scib.jpg)
![Ogniwo Altairnano 50 Ah 2,3 V [6]](http://www.samochodyelektryczne.org/img/galeria_do_art_akumulatory_litowo-jonowe_ktore_mozna_naladowac_w_sekundy/zoom/ogniwo_altairnano.jpg)
Okazuje si? jednak, ?e akumulatory litowo-jonowe mo?na ?adowa? jeszcze szybciej - w sekundy. Dowiedli tego naukowcy z Massachusetts Institute of Technology, którzy zmodyfikowali materia? elektrod LiFePO4, osi?gaj?c czas ?adowania i roz?adowania próbki ogniwa na poziomie 10-20 s. Przy tak krótkich czasach ?adowania-roz?adowania zaciera si? granica mi?dzy akumulatorami, a superkondensatorami. Artyku? prezentuj?cy dokonanie pracowników MIT ukaza? si? w marcu 2009r. w presti?owym czasopi?mie Nature. Bardzo mo?liwe, ?e nowa technologia wejdzie do produkcji w ci?gu kilku lat.
![Próbka nowego materia?u [7]](http://www.samochodyelektryczne.org/img/galeria_do_art_akumulatory_litowo-jonowe_ktore_mozna_naladowac_w_sekundy/zoom/probka_nowego_materialu.jpg)
Naukowcy z MIT przewiduj?, ?e nowe akumulatory znajd? zastosowanie w urz?dzeniach przeno?nych. Jednak przy tak krótkich czasach problematyczne wydaje si? na?adowanie nawet telefonu komórkowego, nie wspominaj?c o laptopie.
![akumulator BL-5C [10]](http://www.samochodyelektryczne.org/img/galeria_do_art_akumulatory_litowo-jonowe_ktore_mozna_naladowac_w_sekundy/2/akumulator_bl-5c.jpg)
Czas ?adowania | ?rednia moc ?adowania [W] |
---|---|
1 h | 3,77 |
30 min | 7,54 |
15 min | 15,08 |
10 min | 22,6 |
5 min | 45,2 |
1 min | 226 |
20 s | 678 |
10 s | 1356 |
Tabela 1: Teoretyczna moc ?adowania telefonu z akumulatorem BL-5C (1020 mAh, 3,7 V, oko?o 3,77 Wh) |
Jak wida? powy?ej, ?adowanie telefonu komórkowego z akumulatorem BL-5C w 10 s wymaga?oby blisko 1,4 kW mocy (bez uwzgl?dniania sprawno?ci procesu) oraz stosowanej ?adowarki.
Dokonuj?c tych samych oblicze? dla laptopa oka?e si?, ?e niezale?nie od mo?liwo?ci akumulatora, nie na?adujemy laptopa w minut? dysponuj?c w mieszkaniu zasilaniem 16 A, 230 V, a wi?c teoretycznie moc? jedynie 3680 W.
![akumulator Whitenergy [11]](http://www.samochodyelektryczne.org/img/galeria_do_art_akumulatory_litowo-jonowe_ktore_mozna_naladowac_w_sekundy/2/akumulator_whitenergy.jpg)
Czas ?adowania | ?rednia moc ?adowania [W] |
---|---|
1 h | 98 |
30 min | 196 |
15 min | 392 |
10 min | 588 |
5 min | 1176 |
1 min | 5880 |
20 s | 17640 |
10 s | 35280 |
Tabela 2: Teoretyczna moc ?adowania laptopa z akumulatorem Whitenergy (8800 mAh, 11,1 V, oko?o 98 Wh) |
Z powy?szych oblicze? wynika, ?e tylko najmniejsze urz?dzenia przeno?ne b?d? mog?y w przysz?o?ci wykorzystywa? nowe akumulatory do ?adowania w przeci?gu sekund. W przypadku laptopów, niezasadne wydaje si? schodzenie z czasem ?adowania poni?ej 5 minut ze wzgl?du na zbyt du?? moc. Ponadto do ?adowania w ci?gu 5-10 minut wystarcz? w zupe?no?ci akumulatory SCiB Toshiby.